Masalah Keluar Angin dari Faraj (Kentut Vagina) Selepas Bersalin


Ramai yang segan sebenarnya nak berkongsi masalah "kentut vagina" nih. Rata-rata kaum perempuan memang akan ada masalah ini terutamanya selepas melahirkan anak. Lebih-lebih lagi jika tidak dijaga tubuh badan dan pemakanan semasa dalam pantang.

angin dari faraj
Vaginal Flatulence atau lebih dikenali "kentut vagina" ataupun faraj terkentut merupakan sebuah keadaan di mana alat kemaluan sulit wanita mengeluarkan udara dan menghasilkan bunyi seperti kentut. Ianya berlaku akibat udara terperangkap di dalam faraj ataupun di celah-celah lapisan labia majora lalu dilepaskan seperti mana kentut dubur berlaku.
Salah satu punca utama kentut vagina adalah otot-otot di sekitar vagina yang semakin lemah & menyebabkan mudahnya angin untuk keluar masuk ketika melakukan sebarang aktiviti. Wanita yang sudah berkahwin semakin lama akan hilang "grip" dan vagina akan menjadi longgar. Ini menyebabkan angin mudah keluar masuk melalui vagina dan mencetuskan kentut vagina.

Yang perlu diketahui, kentut vagina tidak hanya berlaku kepada mereka yang telah berkahwin. Pergerakkan kaki semasa berjalan ataupun ketika beraktiviti lasak sekalipun, ianya mampu memberi peluang untuk udara keluar masuk ke dalam faraj jikalau dinding dan saluran faraj berkenaan tidak begitu kuat.

Jadi untuk mengurangkan kentut vagina ini, rajin-rajinkanlah melakukan senaman kegel atau senaman pelvis dan kurangkan pengambilan minuman berais. Selain itu, ianya bertujuan untuk menguatkan semula otot-otot kemut bagi menutup kemas bukaan faraj.



Untuk yang ingin menjaga kesihatan dalaman di samping menguatkan otot-otot rahim bagi mengelakkan kentut vagina ini, bolehlah mencuba ALFALFA SHAKLEE.











Perlu Atau Tidak Kita Mengambil Supplement ?







" Wahhh, cantiknya kulit awak. Apa yang awak pakai? Awak ada makan apa-apa ke? Teringinlah nak kulit cantik macam awak. Mesti seronok kan? Saya tengok awak pun dah lain. Cergas semacam je. Badan pun makin cantik. Apa rahsia awak ye..?"


Gembira kan kalau ada kawan-kawan kita yang perasan perubahan pada diri kita? Padahal kita tak ke salun kecantikan pun. Petua tradisional pun kalau rajin je buat. Rahsianya, cuma amalkan makan tambahan atau supplement. Dah cukup untuk nampak kita berbeza dari orang lain.

Sebut je pasal supplement. apa yang orang ramai akan nampak adalah makanan yang menjurus kepada diet dan kesihatan. Supplement bukanlah sejenis ubat tetapi ianya merupakan vitamin-vitamin pembina yang amat diperlukan oleh tubuh kita. Bukan setakat untuk berdiet, malah untuk kesihatan tubuh badan.


Supplement berbeza dengan ubat. Ubat dicipta dan terdiri daripada bahan jenis dadah yang sememangnya tidak baik untuk tubuh. Tetapi supplement terdiri dari pati tumbuhan ataupun buah-buahan yang diambil dan dijadikan makanan ataupun minuman yang diambil sebagai tambahan bagi membantu mengekalkan kesihatan tubuh.

Dalam diet harian yang disyorkan oleh pakar diet,  amat penting dalam tubuh kita untuk mendapatkan protein, vitamin & sebagainya melalui pemakanan kita setiap hari. 

piramidmakanan
piramid makanan

Cuba fikir, tidak semua dari kita mampu mengikuti setiap diet yang disyorkan. Bukan semua buah & sayur yang kita makan mengandungi khasiat & vitamin yang cukup. Memang buah-buahan dikatakan mengandungi serat & vitamin yang tinggi, tetapi ia mempunyai nilai makanan yang sedikit kerana ditanam dalam tanah yang kekurangan nutrien. dipetik sebelum masak semulajadi, dirawat menggunakan gas & racun, dan disimpan berhari-hari sebelum kita memakannya. 

Jadi, tubuh kita kekurangan blok-blok pembinaan yang penting bagi makanan berguna yang diperlukan untuk menjamin kepada kesihatan tubuh badan. Tanpa makanan fungsian, tubuh tidak boleh meneruskan prosesnya untuk sembuh sendiri jika diserang penyakit. Ini seakan -akan kandungan metabolisme yang kurang dalam tubuh badan.

Terdapat 3 jenis supplement yang ada di pasaran iaitu supplement sintetik, organik & semulajadi. 



Akan tetapi, supplement yang TERBAIK adalah supplement daripada BAHAN SEMULAJADI.


Berbincanglah terlebih dahulu dengan doktor jika kita

▲berkira-kira untuk menggantikan ubat yang biasa kita ambil dengan satu atau lebih supplement
▲sedang mengambil ubat sebab ada supplement akan bertindak balas dengan ubat
▲sedang sakit kronik tetapi ingin mencuba supplement
▲ sedang rancang untuk pembedahan. Sesetengah supplement boleh meningkatkan risiko pendarahan dan menjejaskan ubat penghilang kesakitan (ubat bius)








Belajar Dulu Tentang Diet Sebelum Berdiet Dengan Cara Yang Salah





Beria-ia nak diet tapi banyak pulak mitos & ceritera pasal menu diet. Mungkin akan "termakan" kata dengan orang-orang sekeliling. Tak salah pun nak diet tapi perlu ada cara yang betul. Diet yang salah boleh memudaratkan kita jugak.







Sebenarnya kan, ramai yang cakap makan telur terlalu banyak boleh tinggikan kolesterol. Tahu tak, kolesterol yang ada dalam sebiji telur boleh divariasikan apabila masuk ke badan. Selain itu, telur juga ada vitamin D, B12, rendah kalori & beberapa nutrisi lain. Jangan takut untuk makan telur tapi biarlah berpada-pada.





Nak cepat kurus punya pasal, pulun makanan rendah lemak bagai tak ingat. Sebenarnya teknik ni salah. Bijirin, yogurt & snek yang sedap lagi banyak kalori. Cuba tukarkan dengan makanan yang rendah kandungan gula.






  
Ada jugak di antara kita yang amalkan makan sehari je sekali sebab konon-kononnya jika makan terlalu banyak dalam sehari, berat badan boleh naik mendadak. Ya, memang betul. Mentang-mentang nak diet, sekali je makan dalam tempoh 24jam. Padahal yang dimakannya tuh lagi tinggi segala lemak & kalori. Lebih baik makan dengan kerap tetapi seimbang dari segi zat & mineralnya. Kalau tak, sia-sia je usaha kita. 





Tak ambil sarapan pagi sebab nak kurus. Tau kah, kalau kita tak ambil sarapan pagi, kita berisiko alami gangguan emosi dan hilang tumpuan ketika bekerja ataupun bagi yang sedang belajar. Sebabnya, gula dalam darah kita makin kurang. Makanan ringan & dalam kuantiti yang kecil tidak sesuai dijadikan hidangan wajib setiap pagi. Kalau kita lapar pada waktu pagi, kita akan berpotensi untuk makan lebih banyak pada waktu tengahari. Jadi, berhasil atau tidak diet kita? 







Ambil diet protein semata-mata untuk hilangkan lemak tepu dari tubuh. Fakta ini tak benar sama sekali. Kalau pola pemakanan tak seimbang, kita akan jadi terlalu kurus ataupun terlalu gemuk.. Akhir sekali, kita yang akan dapat sakit. Jadi kena pastikan tubuh kita cukup nutrisi yang penting. Makan seperti biasa kerana ianya lebih berbaloi. 




Kena minum banyak air kosong kalau nak diet. Setiap 25kg berat tubuh kita bersamaan dengan 1liter air yang kita kena minum. Air sejuk yang berais perlu dielakkan  agar makanan yang masuk ke dalam tubuh mudah larut. Tapi jangan pulak minum air kosong je 24jam. Tubuh kita perlukan gula jugak untuk bekalkan tenaga.






Tak makan nasi boleh turunkan berat badan dengan cepat? Jangan lupa, nasi juga memiliki nutrisi yang penting yang diperlukan oleh badan terutamanya sebagai sumber karbohidrat. Kalau tak makan nasi, tubuh akan jadi tak bertenaga dan akan mengurangkan stimulasi hormon serotonin. Hormon ni penting untuk mengurangkan tekanan. 







Bersenam dengan perut kosong memang akan membakar lemak dengan lebih cepat. Tetapi kita akan menjadi lebih mudah gemuk kerana makan terlalu banyak selepas itu. Selain itu, senaman kita juga kurang menyengat disebabkan kekurangan tenaga. Sanggup bersenam dalam keadaan lapar?





Gemuk bukan disebabkan genetik. Walaupun ahli keluarga kita majoriti bertubuh besar, tidak semestinya kita pun akan mengikut. Dengan disiplin yang kuat & amalan diet yang baik, kita mampu mengubah tanggapan masyarakat bahawa kita mampu mengecilkan saiz badan tatkala ahli keluarga yang lain sedang membesar dengan jayanya. 



Nak kuruskan badan dengan cara yang sihat ? Ikutilah amalan-amalan yang telah diberi. Moga catatan ini dapat membantu insan di luar sana untuk menguruskan badan dengan lebih baik & teratur.