Kenali 11 Tanda Jangkitan Cacing Di Kalangan Kanak-Kanak

Cacing dan kanak-kanak tidak dapat dipisahkan. Betul tak? Sebab budak-budak nih semuanya nak buat sendiri. Semuanya nak sentuh dengan hujung jari. Suka berkaki ayam yang dikatakan salah satu punca utama kecacingan. Sejauh mana benarnya fakta ini tidak dapat dipastikan. Kalau dapat mak ayah yang alert, yang jaga kebersihan, ok lah jugak. Kalau jenis yang buat dekkk jek? Ada harapan cacing nak berumahtangga dalam perut anak. 

                               


Tapi ada mak ayah yang tak tau ada cacing yang dah berumah dalam perut anak. Siap beranak pinak lagi. Kenapa? Sebab tak tau tanda-tanda anak itu kecacingan. 

Kalau nak tau tanda-tanda anak kecacingan,
  • Cuba tengok najis anak waktu dia buang air, ada tak cacing atau keluarnya cacing daripada lubang najis?
  • Anak asyik berasa gatal di kawasan punggung, terutamanya pada waktu malam
  • Demam, ruam badan & alahan
  • Gusi dan hidung berdarah
  • Mengetap gigi ketika tidur pada waktu malam
  • Ada lingkaran hitam pada kelopak mata
  • Hyperaktif
  • Bengkak kaki, gatal kaki, sakit dan ruam pada kaki
  • Anak tiba-tiba hilang selera makan, kurang berat badan walaupun dah makan banyak
  • Sakit perut yang kerap, cirit birit, kembung perut
  • Batuk teruk yang susah nak hilang, batuk berdarah & asthma


Haa... dah tau kan tanda-tandanya. Kesian kat anak kalau asyik menggaru-garu punggung sebab gatal. Dah lah perut pun jadi tak selesa. Makan tak lalu. Tidur pun tak lena gara-gara kecacingan.



Meh nak bagi cara-cara nak elakkan cacing berumah dalam perut dan lubang punggung,
  • Jumpa doktor untuk dapatkan ubat cacing. Ini standard lah kalau nak tau cacing apa. Kena jumpa doktor dulu. Kalau perlu, mak ayah pun kena makan jugak ubat cacing
  • Sila pakai kasut atau selipar kalau nak keluar dari rumah
  • Kalau ada bela kucing, hamster atau anjing, sila check tapak kaki dan badan mereka.
  • Basuh tangan sebelum & selepas makan. (ini wajib)
  • Cuci guna sabun kalau buang air besar. Basuh bersih-bersih untuk hilangkan telur cacing yang ada


Jadi, kalau nak elakkan anak-anak dari kecacingan, sila jaga kebersihan diri & tempat tinggal anda. Lagipun, kebersihan kan separuh dari iman. 

Mak ayah pun boleh jugak berikhtiar dengan memberikan anak-anak vitamin untuk tingkatkan imunisasi dan tahap kesihatan anak-anak. 






Bukan setakat anak-anak, satu family boleh minum. Sampailah ke atok nenek untuk kesihatan yang optimum. Yang penting, MAMPU MILIK.







"Ingin pendapatan 4-5-6 angka sebulan dengan hanya 
Hubungi saya juga. 
Hanya dengan online, anda mampu meraih pendapatan lumayan setiap bulan. 
Wakil pengedar seluruh Malaysia masih diperlukan"







* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit





No comments:

Post a Comment