Tips Untuk Elakkan Sembelit Semasa Berpantang

Tengah berpantang? Sembelit ? Fuhhhh....memang seksa tak terkata. Kadang-kadang sanggup tak makan minum semata-mata tak nak ke tandas untuk membuang. Tapi kalau tak makan minum, camna nak dapatkan tenaga pulak. Lebih-lebih lagi kalau si anak menyusu badan.

cara elak sembelit

Teringat pengalaman sendiri semasa berpantang anak pertama. Nak masuk tandas pun seriau. Apatah lagi kalau nak meneran.  Ngeri dibuatnya! Terbayang sakitnya sembelit sampailah sekarang. Ada sesetengah orang, sampai berdarah dibuatnya & luka jahitan bersalin hampir terbuka. 

Sebab tu ada kawan-kawan yang dah rasa serik nak bersalin lagi. Bukan sebab sakit bersalin, tapi sebab sakit sembelit semasa dalm pantang. TAPI, bila dah jumpa penyelesaiannya, sembelit semasa pantang bukan lagi satu mimpi ngeri.

Cuba tengok video di bawah. Pengalaman seorang ibu muda yang serik untuk bersalin lagi disebabkan sembelit yang sangat teruk. Apa yang mengubah pendirian beliau?




Syok kan bila berpantang menjadi semakin mudah? Dapat anak tiap-tiap tahun pun takde masalah rasanya....kihkihkih...

Nak jadi seperti beliau...?





2 comments:

  1. bagus juga shaklee ni..cuma bila dah banyak tu tak tahu nak makan yang mana satu... hahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...sebab tuh kena amik yg da best. kira yg ALL IN 1. tak payah makan banyak2. nnti bgtau yana ek...

      Delete